Fittraining dames en heren

Fittraining dames en heren

Eén per week sporten dames en heren, variërend in de leeftijd van 18 tot 75, om fysiek lekker bezig te zijn en gezelligheid. Deze groep traint het uithoudingsvermogen, spierkracht, lenigheid en stabiliteit. Elke les komen alle spiergroepen aan bod en dit doen we in verschillende trainings- en organisatievormen.  Na een warming-up in loopvorm of op muziek starten we de training. Dit kan het volgende zijn:
– circuittraining: stations met verschillende oefeningen waarbij de oefening 1x wordt uitgevoerd (bijv. 1 minuut), waarna er na de arbeid 1 minuut rust is in de vorm van herstelloop (1 minuut wandelen of hardlopen) daarna wordt er gewisseld naar de volgende oefeningen (in totaal zijn er zo’n 9-14 oefeningen) – intervaltraining stationsmethode: stations met verschillende oefeningen waarbij de oefening 2-3x wordt uitgevoerd (bijv 20 sec), waarna er na elke ronde rust is (bijv. 20 sec) en na het uitvoeren van de oefeningen 1 minuut herstelloop is. Daarna wordt er gewisseld naar de volgende oefening. In totaal zijn er zo’n 5-10 oefeningen.  – intervaltraining op muziek: de trainer staat voor de groep. Ook hier worden oefeningen uitgevoerd met herhalingen en herstelloop. De oefeningen worden gedaan zonder materialen en zijn een combinatie van uithoudingsvermogen en kracht.
– spieropbouwende grondoefeningen: Kracht en spieroefeningen met herhalingen waarbij er wordt gewerkt aan krachtinspanning en tussendoor een goede rust waarbij de spieren hersteld kunnen worden.
Als cooling-down rekken en strekken we alle spieren (al dan niet met matje) en laten we het lichaam weer aan rust wennen. Wanneer er nog tijd over in de les, vinden we het leuk om een spel te doen zoals badminton of ringhockey. Kom een keer meedoen!